Boeing poinformował wczoraj (30 kwietnia), że flota samolotów B787 Dreamliner przewiozła już ponad 1 mld pasażerów, to szybciej niż jakikolwiek komercyjny samolot szerokokadłubowy w historii, osiągając ten wynik w mniej niż 14 lat od wejścia do służby. Do tego sprzedaż w tym programie przekroczyła magiczną liczbę 2 tys. egzemplarzy.
Oprócz wspomnianego kamienia milowego związanego z przewiezioną liczbą pasażerów pojawia się także kolejny, bo Dreamliner przekroczył magiczną barierę 2 tys. sprzedanych egzemplarzy. To udało się na razie tylko programowi B777, a rodzina airbusów A330 jest już bardzo bliska dołączenia do tego grona. Inny samolot konkurencji, A350, powinien przekroczyć sprzedaż 2 tys. sztuk około 2029 r.
Globalna flota dostarczonych B787 liczy obecnie 1 175 samolotów: 398 B787-8, 657 B787-9 oraz 119 B787-10. Według danych Boeinga, wspomniana flota wykonała już 5 mln lotów obejmujących ponad 30 mln godzin lotu, a także przewiozła ponad 1 mld pasażerów. Dreamlinery przyczyniły się także do otwarcia 425 nowych tras obsługiwanych na zasadzie nonstop.
- Osiągnięcie tego kamienia milowego nie byłoby możliwe bez zaufania naszych klientów do 787 i jesteśmy niezmiernie wdzięczni każdemu z nich. Rodzina 787 Dreamliner została zaprojektowana, aby łączyć ludzi i miejsca jak nigdy dotąd. Przewiezienie ponad miliarda pasażerów w tym stosunkowo krótkim czasie jest świadectwem tego, jak samolot spełnił swoje obietnice dotyczące przekształcenia podróży lotniczych dzięki wszechstronności operacyjnej, wydajności i komfortowi. Osiągnięcie to odzwierciedla poświęcenie, talent i innowacyjność członków zespołu i partnerów, którzy powołali do życia rodzinę 787. Dziękujemy każdemu operatorowi latającemu 787 i każdemu z miliarda pasażerów, którzy lecieli Dreamlinerem - powiedział Scott Stocker, wiceprezes Boeinga ds. programu 787 i dyrektor generalny.
Boeing zaprasza wszystkich związanych z programem 787, w tym operatorów, pasażerów, dostawców i pracowników Boeinga do dzielenia się swoimi wspomnieniami w mediach społecznościowych za pomocą hasztagu #Dreamliner.
Pierwszy i póki co największy użytkownik B787
Linie ANA zostały pierwszym klientem programu 787 (launch customer) w kwietniu 2004 r. Zamawiając wtedy rekordową liczbę 50 samolotów 787 Dreamliner. Potem ANA zwiększała te liczby i łącznie zamówiła już 99 Dreamlinerów: 34 B787-8, 48 B787-9 oraz 17 B787-10 przez co przewoźnik pozostawał wiele lat największym klientem programu 787. Pierwsze dwa Boeingi 787, które trafiły do linii ANA noszą specjalne malowanie oznaczające fundamenty marki All Nippon Airways - innowacyjność, oryginalność i natchnienie Japonii. Obecna flota ANA składa się z 240 samolotów, w tym z 86 Dreamlinerów: 34 B787-8, 44 B787-9 oraz ośmiu B787-10.
United największym klientem programu B787
Miano klienta nr 1 w programie B787 linii ANA odebrały United Airlines, które łącznie zamówiły aż 221 Dreamlinerów: 12 B787-8, 188 B787-9 oraz 21 B787-10. To pokazuje, że wśród obecnych zamówień co 10 maszyna 787 będzie w barwach United. We flocie amerykańskiej linii znajduje się obecnie 1 026 samolotów, w tym 74 "Liniowce marzeń": 12 B787-8, 44 B787-9 oraz 21 B787-10.
Najważniejsze statystyki B787 od wejścia do służby w 2011 r.
- Ponad 1 mld pasażerów;
- dostarczonych 1 175 odrzutowców;
- 5 mln lotów;
- ponad 30 mln godzin w powietrzu;
- najszybciej sprzedający się pasażerski samolot szerokokadłubowy: ponad 2 tys. (2 010) zamówionych maszyn przez 89 klientów;
- flota Dreamlinerów operuje w ponad 85 krajach na ponad 520 lotniskach, w tym na ponad 425 nowych trasach bez międzylądowania do miejsc, które nigdy wcześniej nie były obsługiwane;
- 2 100 lotów każdego dnia: 480 tys. pasażerów dziennie i około 14,5 miliona osób miesięcznie;
- średnio każdy 787 jest w powietrzu ponad 12 godzin dziennie, co świadczy o dużym globalnym popycie i niezawodności;
- najdłuższa trasa bez międzylądowania: Londyn - Perth (7 829 mil), obsługiwana przez Qantas;
- najkrótsza trasa bez międzylądowania: Aruba - Curaçao (65 mil morskich), obsługiwana przez TUI.
Dreamlinery we flocie naszego narodowego przewoźnika
Pisząc o Dreamlinerach warto dodać, że LOT był pierwszą linią lotniczą w Europie, a dziewiątą na świecie, która otrzymała ten typ samolotu. Dostawa pierwszej maszyny w wersji -8 (SP-LRA) miała miejsce 9 listopada 2012 r., a pierwszego większego B787-9 (SP-LSA) LOT otrzymał 22 marca 2018 r. Obecnie we flocie znajduje się osiem najmniejszych B787-8, które były dostarczane w latach 2012- 2017: dwa w 2012 r., trzy w 2013 r., jeden w 2014 r. oraz ostatnie dwa w 2017 r. Wspomniane „Liniowce Marzeń” zabierają na pokład 252 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży: 18 w klasie biznes (2-2-2), 21 w klasie ekonomicznej premium (2-3-2) oraz 213 w klasie ekonomicznej (3-3-3).
W przypadku średnich B787-9 dostawy siedmiu sztuk, z planowanych dziewięciu, były przeprowadzone w latach 2018 - 2019. Trzy z nich dotarły do Warszawy w 2018 r., a kolejne cztery przez cały 2019 r. LOT miał także odebrać kolejne dwa nowe boeingi B787-9 Dreamliner. Maszyny o rejestracjach SP-LSH i SP-LSI, którym pandemia utrudniła odbiór, spędziły cztery lata na pustyni w Victorville i ostatecznie wzmocnią flotę Lufthansy. Dreamlinery PLL LOT w wersji -9 zabierają na pokład 294 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży: 24 w klasie biznes (2-2-2), 21 w klasie premium (2-3-2) oraz 249 w klasie ekonomicznej (3-3-3) i są największym samolotem w historii PLL LOT.
Boeing B787 Dreamliner
Jaki zatem jest naprawdę B787? Mimo różnych wpadek i problemów wpadek Dreamliner jako produkt był i jest na pewno prawdziwym przełomem wśród samolotów pasażerskich. Nowoczesna konstrukcja, zaawansowane technologicznie silniki oraz lekkie kompozytowe materiały gwarantują obniżenie poziom hałasu, a także bardziej przyjazne warunki na pokładzie. To tylko niektóre z zalet, które zapewniają pasażerom wysoki komfort podczas podróży. Jednak niektóre z najbardziej innowacyjnych technologii na pokładzie boeinga 787 nie są widoczne gołym okiem, ale z pewnością pomogą pasażerom odczuć różnice i sprawią, że ich lot będzie bardziej przyjemny i komfortowy.
Od uruchomienia programu w 2004 r. Boeing zebrał zamówienia na 2 010 samolotów B787: 431 w wersji B787-8, 1 290 maszyn B787-9 oraz 289 B787-10 od 85 klientów. Do tej pory amerykański producent dostarczył 1 175 Dreamlinerów: 398 B787-8, 659 B787-9 oraz 119 największych B787-10.
Dreamliner jest najszybciej sprzedającym się samolotem szerokokadłubowym w historii lotnictwa komercyjnego. To pierwszy samolot w tej kategorii, który przekroczył sprzedaż 1 000 sztuk w ciągu zaledwie dziewięciu lat od ogłoszenia programu, a liczbę 2 tys. sprzedanych maszyn przekroczył w niecałe 21 lat od tego wydarzenia. Wśród dostarczonych samolotów znajduje się także 15 maszyn B787,
osiem B787-8 oraz
siedem większych B787-9, należących do rodzimego LOT-u.